Senzor masenog protoka vazduha – MAF

SENZOR MASENOG PROTOKA VAZDUHA – MAF

MAF senzori pomocu regulacije struje (opterecenja) odredjuju protok vazduha u usisnoj grani.

Senzori se sastoje od senzornog elementa (zica ili film koji se greju), merne cevi, elektronskog sklopa za regulaciju struje koja zagreva senzorni element.

Koriste se sledeci senzorni elementi: platinska zica i niklovana mreza. Zica se zagreva na 100 C iznad spoljne temperature, a film na 75 C iznad iste.

MAF-HW 1979. ugradjen u LH-jetronic sistem (Bosch) – daje analogni signal 0-5V (u praznom hodu 0,4 V – 0,8 V……otvoren leptir 4,5 – 5 V. Ima sistem samociscenja – 1 sec. posle svakog gasenja motora salje se impuls kroz zicu koja je zagreva na oko 1000 C i spaljuje necistocu sa zice. Napajanje sklopa kojim se to regulise vrsi se pomocu posebnog releja koji se u nekim vozilima nalazi u modulu instrument table.

MAF-HF 1984. (Delco) – daje digitalni signal promenljive frekvencije od 30 – 150 Hz (p.h. 30 Hz, 150 Hz f.t.). Nema mogucnost samociscenja.

Motor sa losim senzorom gasi se posle pokusaja starta, tesko startuje, slabo reaguje na gas, tesko radi na praznom hodu ili uzrokuje bogatu ili siromasnu smesu, ponekad los senzor uzrokuje i trzaje pri naglim promenama obrtaja.
Cesto, prljav ili pokvaren senzor uzrokuje kod greske koji se odnosi na siromasnu smesu (LEAN) i pali MIL lampicu. Ukoliko je senzorni element zaprljan uljem, benzinskim parama ili vodom, desava se da spori odziv signala ili manja vrednost signala dovede do osiromasenja smese zbog nacina na koji se signal ovog senzora obradjuje u EKM-u. Na vozilima sa OBD II sistemom kontrole i regulacije, ulazni signal MAF senzora se kombinuje sa signalima senzora prigusnog leptira, MAP senzorom i senzorom broja obrtaja, u kalkulaciji opterecenja motora. Ukoliko diajgnosticki uredjaj moze da pokaze izracunatu vrednost opterecenja, treba pratiti da li je vrednost manja na praznom hodu (25%- 40%) i visa pri povecanju opterecenja ( do 100% pri punom gasu). Ako nema promene ili se dobiju besmisleni podaci to ukazuje na problem u bilo kojem od ovih senzora. Da bi se utvrdilo koji je tacno u kvaru, potrebno je iskljucivati jedan po jedan mereci signale direktno na samim senzorima.

Kodovi koji mogu ukazivati na gresku u MAF senzoru su sledeci:
P0100
P0101
P0102
P0103
P0104 -ovi kodovi se odnose na kvarove u strujnom kolu senzora i u signalu

P0171
P0172
P0173
P0174
P0175 – ovi kodovi se odnose na smesu/ubrizgavanje

Dijagnostika i otkrivanje gresaka

Posto senzor nema pokretnih delova, jedina mogucnost otkrivanja je u pracenju napajanja, spoja sa masom, izlaznog signala ili uticaja na vreme ubrizgavanja.
Bosch-ov senzor sa vrelom zicom – izlazni signal se meri direktno pomocu digitalnog voltmetra na odgovarajucim prikljuccima. Ukoliko je napon van opsega ili se signal ne menja pri promeni opterecenja motora, greska je u samom senzoru i mora se menjati. Zaprljana zica uzrokuje spori signal sto se odrazava na smesu i ona postaje siromasnija. Ukoliko je prekinuta zica senzor ne radi. Napajanje ovog senzora ide sa dva releja, jedan za ciscenje drugi za sam senzor, pa se i oni proveravaju.
Na GM senzorima mozemo uraditi par brzih testova: na vibracije i temperaturu: ni na jednu promenu od navedenih senzor ne sme da reaguje.Na izlazne prikljucke senzora spojiti analogni voltmetar, motor startovati i ostaviti da radi na praznom hodu. Lagano lupkati senzor i pratiti da li se signal menja. Ispravan senzor ne menja signal.Ukoliko igla instrumenta trzne i motor istovremeno smanji obrtaje (izostanak paljenja) senzor treba zameniti. Isti test moze da se uradi i ako se senzor zagreva npr. fenom. Ne bi trebalo da bude promene. Na dijagnostickom uredjaju postoji mogucnost pracenja stvarnih vrednosti (MOD3) , protoka u g/s ili kg/h. Potrebne vrednosti pri razlicitim uslovima rada treba potraziti u bazi podataka – kontrolne vrednosti.
Promene signala senzora treba da budu linearne i kontinualne, znaci bez prekida i skokova. Signal treba pratiti na svakih 500 o/min. Analogni signal treba da prati promenu polozaja prigusnog leptira odgovarajucom promenom napona.

Digitalni signal treba promene obrtaja motora da prati odgovarajucom promenom frekvencije – dok signal pravougaonog oblika zadrzava amplitudu od 5V. Takodje treba obratiti paznju i na “sumove” odnosno smetnje u signalu.

Drugi nacin provere MAF senzora sastoji se u njegovom uticaju na vreme otvaranja brizgaljki .Kad senzor MAF ne radi vreme otvaranja brizgaca se cetvorostruko produzava. Pri svim uslovima rada treba pratiti vreme ubrizgavanja, zajedno sa signalom senzora i medjusobno ih uporediti.

Karakteristike senzora HFM2 (R.Bosch)

Funkcionalni dijagram
pin1-masa senzora
pin2- Ua (-) izlazni signal
pin3-Uv napon napajanja
pin4- Ua (+) izlazni signal

Senzor sa vrelim filmom radjen u hibridnoj tehnici,meri protok do 1080 kg/h, nezavisno od gustine i temperature vazduha, velik opseg merenja sa visokom osetljivoscu na promene protoka. Nema pokretnih delova pa je iskljucena mogucnost “trosenja” tokom upotrebe. Izuzetna otpornost na zaprljanja. Mogucnost primene kako u benzinskim tako i u dizel motorima.
Otporni sloj napravljen je od tankog sloja platine.
Ukoliko dodje do zaprljanja unutar venturijeve cevi u koju se ugradjuje senzorni element, koje moze da nastane usled loseg vazdusnog filtera ili necistoca koje ulaze kroz lose sastave na usisnom kanalu, kao i talozenje uljnih para usled neispravnog ventila za odzracivanje kartera , a i ako dodje do prodora rashladne tecnosti u blok motora pa se minerali iz nje sasuse na senzoru, moguce je senzor ocistiti specijalnim aerosolnim sprejevima, bez masnoce, natapanjem senzornog elementa rasprsivanjem u unutrasnjost venturijeve cevi.natapanje treba ponoviti vise puta i nikako ne treba mehanicki pokusati skloniti necistocu sa senzora.
Ukoliko ovaj postupak ne pomogne treba menjati, po preporuci proizvodjaca, kompletno kuciste sa senzornim elementom jer su oni medjusobno tako podeseni za konkretno vozilo da bi promena samo senzornog elementa dovela do pogresnog merenja protoka vazduha a kao posledicu bismo dobili povecanju potrosnju goriva, lose performanse pri voznji, vece zagadjenje. Ponovnu kalibraciju senzora nije moguce izvrsiti u radionickim uslovima!

Senzor HFM5 (R.Bosch)

Meri protoke do 1000 kg/h, kompaktan, male tezine, brza reakcija na najmanje promene protoka, mala potrosnja.
Ovaj senzor ima mogucnost detekcije povratnog vazduha. Radi na principu merenja razlike u temperaturi pri hladjenju senzornog elementa , jer ima spoljasnji pomocni temperaturni senzor. Senzorni element detektuje samo deo vazdusnog protoka, dok je ukupan protok odredjen prema kalibrisanoj cevi .

Постави коментар